Pomysły na zabawy integrujące klasę



Zbliża się wrzesień, a wraz z nim - nowy rok szkolny. Zaczynamy zastanawiać się nad pomysłami związanymi z integracją klasy. Chciałabym podzielić się z wami kilkoma pomysłami na zabawy integracyjne.

Zabawy integracyjne są idealnym sposobem na to, żeby dzieci poznały się wzajemnie. Są sposobem na adaptację ale też na ułatwiają dzieciom nawiązania kontaktu z rówieśnikami.

Główną funkcją zabaw integracyjnych jest:
  • nawiązanie kontaktu między dziećmi,
  • nauka współpracy,
  • nauka zdrowej rywalizacji,
  • doskonalenie umiejętności komunikacyjnych,
  • kształtowanie umiejętności wyrażania swoich myśli i uczuć,
  • tworzenie więzi w grupie,
  • nauka szacunku i tolerancji,
  • kształtowanie poczucia odpowiedzialności za zachowanie swoje i grupy,
  • kształtowanie poczucia przynależności do grupy.



1. STONOGA
Każde dziecko otrzymuje wyciętą z kartony sylwetkę dżdżownicy bez głowy. W poszczególnych członach rysuje: swoje ulubione zwierzę, ulubiony owoc oraz sposób spędzania czasu wolnego. Następnie przy pomocy nauczyciela mocują swoje dżdżownice do wizytówki - głowy tak, aby powstała cała dżdżownica. Zadaniem dzieci jest odnalezienie wśród kolegów osób o tych samych upodobaniach i zainteresowaniach.

2. NASZA KLASA
Na środku sali zestawiamy kilka ławek na których kładziemy arkusz białego lub szarego papieru – podpisujemy go: klasa oraz data. Razem z uczniami stajemy wokół ławek, następnie każdy podchodzi do stołu (nie ustalamy kolejności ) i rysuje element obrazu pt. Nasza klasa. Dzieci mogą podchodzić kilka razy, ale zawsze tylko jedna osoba rysuje. Zadanie to wykonujemy słuchając muzyki. Rysunek wieszamy na ścianie a każdy mówi co i dlaczego narysował.

3. OWOCOWA GRA Z CHUSTĄ KLANZA
Uczniowie podzieleni są na kilka rodzajów owoców, np. gruszki, brzoskwinie, wiśnie, pomarańcze. Nauczyciel stoi obok, a grupa wachluje chustą. Gdy jest wysoko, prowadzący wymienia nazwy dwóch owoców – te osoby przebiegają pod chustą. Gdy padnie hasło „OWOCE", wszyscy zmieniają miejsce.

4. ZAPAMIĘTAJ MOJE IMIĘ
To zabawa pomagająca dzieciom zapamiętać imiona innych uczestników grupy. Dzieci swobodnie się poruszają po sali, do momentu, kiedy nauczyciel wyznaczy sposób powitania, np. wszyscy mówią „Cześć, jestem..." albo „Hej, nazywam się...". Najważniejsze jest, żeby przywitać się w dany sposób z jak największą liczbą dzieci. Później uczniowie mogą pochwalić się, jak dużo imion udało im się zapamiętać. Mogą też dodawać informację o tym, co lubią, np. „Cześć, jestem Ola i lubię pizzę" - w ten sposób łatwiej jest zapamiętać imię dziecka, a przy okazji lepiej go poznać.

5. "MARSHMALLOW I GORĄCA CZEKOLADA"
Gra integracyjna dla grup 5-7 osobowych. Każda osoba musi mieć swoją piankę marshmallow, czyli kawałek okrągłego materiału, papieru czy też talerzyka. Na podłodze za pomocą taśmy malarskiej wyklejamy ogromne koło - to kubek z gorącą czekoladą, oznaczamy miejsce startu. Celem tej gry jest przejście na drugą stronę. Uczniowie kroczą wyłącznie po "marshmallow" a na jednej piance mogą znajdować się maksymalnie dwie stopy.

Przebieg zabawy:
Pierwsza osoba kładzie piankę przed sobą i na niej staje. Podchodzi kolejna osoba, podaje swoją piankę poprzedniej osobie, ona kładzie ją przed siebie i na nią staje. W ten sposób zwolniła swoją piankę aby inna osoba mogła na nią stanąć. Pianki podajemy tak dalej aby dojść na drugi koniec kubka. 

6. PAJĘCZYNA PRZYJAŹNI
Razem z uczniami siadamy w kręgu. Nauczyciel przedstawia się i rzuca (po ziemi) do wybranego ucznia kłębek wełny, trzyma jednak jego koniec. Osoba ta przedstawia się i rzuca kłębek do kogoś innego, trzymając jednocześnie nitkę przy sobie. Między klasą powstaje „pajęcza sieć”. Ostatnia osoba zaczyna zwijanie kłębka i mówi imiona kolejnych osób.

7. KOŁA PRZYJAŹNI
Celem tej sympatycznej zabawy jest poznanie kolegów podobnym usposobieniu i zainteresowaniach. Uczniowie stoją parami twarzą do siebie, tworząc dwa koła - zewnętrzne i wewnętrzne. Nauczyciel podaje polecenia. Po każdym wykonanym w parze zadaniu koło zewnętrzne przesuwa się o jedno miejsce w prawo. Należy pamiętać, aby z każdym nowym partnerem przywitać się, a po wykonaniu polecenia pożegnać.

Przykładowe komendy:
-uśmiech
-wydarzenie z poprzedniego dnia -podanie ręki
-co jadłem na śniadanie
-powiedzieć krótki wyszukany komplement
-ulubiona książka
-zanucić początek ulubionej piosenki
-podanie swojego imienia od tyłu
-pogłaskać partnera pogłowie
-powiedzieć szybko „suchą szosą Sasza szedł”
-ulubiona pora roku
-rozśmieszyć partnera
-ulubiony przedmiot

8. ŁAŃCUCH TALENTÓW
Zabawę zaczynamy pytaniem o talent posiadany przez każdego z uczniów. Po krótkiej wymianie informacji rozdajemy każdemu kilka pasków kolorowego papieru długości ok. 20 cm z prośbą, aby wypisać jeden talent na jednym pasku. Następnie każdy kolejno opowiada o swoich talentach. W trakcie opowiadania łączy je taśmą klejącą i przekazuje dalej. Efektem zabawy jest klasowy łańcuch talentów jednoczących wszystkich uczniów.

9. IMIĘ Z RUCHEM
Uczniowie stoją w kręgu. Osoba rozpoczynająca zabawę robi krok naprzód, mówi swoje imię, wykonując przy tym jakiś ruch (np. drapie się za uchem, klaszcze, podskakuje itp.) i wraca na swoje miejsce. Następnie cała grupa robi krok do przodu, powtarza imię i gest osoby, która go przed chwilą wykonała.

10. KWIATEK
Klasa dzieli się na zespoły cztero- i pięcioosobowe. Zadaniem uczniów jest namalowanie kwiatka, który będzie miał tyle płatków, ile osób spotkało się w danej grupie. Każdy płatek jest przypisany jednej osobie i podpisany jej imieniem. Członkowie grupy mają za zadanie we wspólnej rozmowie znaleźć elementy, które są szczególne i wyjątkowe dla danej osoby i odróżniają ją od innych w tej grupie. W środku kwiatka uczestnicy wpisują to, co ich łączy (doświadczenie, zainteresowania itp.). Na zakończenie każda grupa przedstawia swój kwiatek innym uczestnikom.

11. JAKO-TAKO
Klasa siedzi w kręgu. Jedna osoba stoi w środku, wskazuje na dowolną osobę i pyta po imieniu: „Jak się masz .... np. Kasiu ?”. Zapytana osoba ma trzy możliwości odpowiedzi: „Dobrze”, „Źle” „Jako tako”. Jeśli padnie odpowiedź „Jako tako” – nie dzieje się nic i osoba znajdująca się w środku wyszukuje kolejną osobę siedzącą w kręgu i zadaje jej pytanie „Jak się masz?”. Jeśli odpowie ona „Dobrze”, obaj sąsiedzi zapytanego zmieniają się miejscami. Osoba pytająca stara się w tym czasie zająć jedno z ich miejsc. Jeśli padnie odpowiedź „Źle”, miejsca zmieniają wszyscy gracze, a osoba, która nie znajdzie miejsca, zostaje w środku i kontynuuje grę.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright © EduPasja , Blogger